Klíčovou událostí židovských Velikonoc je vysvobození z Egypta. Jde o tak zásadní věc, že její otisk najdeme na mnohých místech v Písmu a také v domácí liturgii. Když se židovští věřící modlí Šema Jisrael, jednu z nejdůležitějších modliteb a vlastně i vyznání víry judaismu, tak si každý den připomínají onu událost, kdy byli vyvedeni z otroctví ke svobodě, kdy objevili, že Hospodin je skutečně jejich Bůh. Jedním z dramatických okamžiků tohoto vysvobození byl i přechod Rudým mořem. A při této příležitosti mne zaujala Mojžíšova píseň, která zaznívá hned poté, co Izraelité zakusili svoji záchranu.
Biblický text říká: „Tehdy zazpíval Mojžíš se syny Izraele tuto píseň Hospodinu…“ A už zde máme schováno několik zajímavostí. Doslova nám svatopisec totiž oznamuje, že Mojžíš tuto píseň teprve v budoucnu zazpívá. Židovští komentátoři to chápou tak, že Mojžíš je svědkem zázraku přechodu Rudým mořem a v tu chvíli má nápad, že zazpívá píseň. Ale zároveň je tento budoucí čas chápán jako narážka na to, co se jednou stane: Mojžíš a synové Izraele před Pánem ještě jednou, totiž po vzkříšení, zazpívají tuto píseň. Tahle překvapivá rabínská intuice se nám krásně propojuje s knihou Zjevení, kde zaznívá píseň Božího služebníka Mojžíše a píseň Beránkova.
A může být pozoruhodné, že na mořském břehu zpívá Mojžíš se syny Izraele. Obyčejně to totiž bývaly ženy, kdo písní vítaly muže-hrdiny, kteří se vraceli z vítězného boje. Tady se však stala neuvěřitelná událost, která ruší všechny zavedené konvence, a Mojžíš s partou chlapů se dávají do společného zpěvu. Proč? Protože oslavovanými hrdiny nejsou oni, ale tím opěvovaným vítězem je Hospodin.
Ovšem ani ženy nejsou z této slavnosti vyloučeny. Naopak. O něco dál čteme: „Prorokyně Mirjam, Árónova sestra, vzala do ruky bubínek; za ní vyšly všechny ženy s bubínky v tanečním reji a ona jim předzpěvovala: ‚Zpívejte Hospodinu, neboť slavně prokázal svou vznešenost, koně i jezdce smetl do moře!‘“
Možná právě tady máme schované samotné jádro Mojžíšovy písně, také se nám tu prozrazuje, jak asi píseň byla zpívána: byl zde mužský a ženský sbor, který opakuje to, co zpívají předzpěváci Mojžíš a Mirjam. Zároveň je při této příležitosti neuvěřitelně silně Mirjam zvýrazněna jako prorokyně. Nejde zrovna o běžný titul, který jí je propůjčen.
Jak je v této Mojžíšově a Mirjamině písni představen Bůh? Hospodin je „velmi vznešený“, doslova se „slavně vyvýšil“. Můžeme text číst jako narážku na aroganci faraóna a Egypťanů, kteří se chtěli vyvyšovat, ale v tuto chvíli, kdy je egyptská jízda s válečnými vozy smetena do moře, už zůstává vyvýšený pouze Hospodin.
Dál se o Hospodinu dozvídáme, že je naší silou, naší písní a naší spásou. A přichází velmi osobní vyznání: „On je můj Bůh“, zcela jistě je i Bohem všech, kdo se počítají do společenství Izraele. V kontextu událostí asi moc nepřekvapí, že Hospodin je „hrdina ve válce“, prostě bojovník, Pán vojenských zástupů, který zatočí se svými protivníky a ochrání svůj národ. Žádný jiný bůh se mu nevyrovná a není mu podobný, nemůže se mu rovnat ve svatosti, v činech, které vzbuzují chválu, ani v divech.
A potom se píseň přehoupne do jiné polohy a mluví o putování pouští a o přivedení do zaslíbené země: „Ve svém milosrdenství jsi vedl lid, který jsi vykoupil, nesl jsi ho svou silou do svého svatého příbytku.“ Pro slovo „milosrdenství“ je zde použit výraz „chesed“: krásně se tak vyjadřuje Boží připravenost pomoci člověku. Vnímáme zde velkorysost, laskavost a Boží dobrotu. Ale hned vzápětí se před námi hlouběji odkrývá Boží nitro, když se o Hospodinu mluví jako o vykupiteli. Tady je Bůh představen jako blízký příbuzný svého národa, který jedná, aby sobě blízký lid vytrhl z nouze a zachránil ho. A zároveň Hospodin tento svůj lid nese, podobně jako pastýř vede své stádo. Takto jej má dovést „do svatého příbytku“. Pokud se tímto příbytkem myslí jeruzalémský chrám, jenž je zmíněný i později, tak se nám biblický text právě „prokecl“, že Mojžíšova píseň byla dotvořena v době královské a byla zpívána v Chrámu.
V závěru biblického úryvku se ukazuje, že si Bůh „získal“, doslova „koupil“ svůj národ. Izrael tady vystupuje jako ten, kdo je v Božích očích drahý a vzácný, kdo byl koupený za vysokou cenu. A Hospodin dává tomuto svému lidu prostor k přebývání a vystaví pro něj svatyni. Píseň pak vrcholí pohledem na Boha jako na krále…
Zmíněné Boží charakteristiky a obrazy, kterými je Hospodin popisován, onu barevnost „Božích poloh“ si připomeneme o velikonoční vigilii. Nejdřív trochu skrytě, totiž „za“ prostým vyjádřením velikonočního Exultet: „To je ta noc, ve které jsi, Bože, naše praotce, Izraelovy děti, kdysi vyvedl z Egypta; Rudým mořem jsi je pak převedl suchou nohou.“ Ale po chvíli nám Mojžíšova a Mirjamina píseň zazní naplno.
Jsme pozváni za slovy písně zahlížet Ježíše, velikonočního vítěze nad smrtí, našeho milosrdného Zachránce a Vykupitele, tedy našeho blízkého příbuzného, jenž nám odkryl své nitro a dal za nás svůj život, abychom s ním mohli „projít mořem“ a žít s ním navěky… Přeji nám všem toto krásné nahlížení a též odzrcadlování v našem životě.
br. Petr Petřivalský (článek vyšel ve Farním listu – duben 2021)
Farní list – duben 2021
Římskokatolická farnost Sušice
Bašta 54
342 01 Sušice
tel.: +420 376 523 368
číslo účtu farnosti: 821 360 329 / 0800
e-mail: rkf.susice@dicb.cz
Інфолінія / Infolinka Kontakty Českobudějovická diecéze Pastorační středisko Zajímavé odkazy Facebooková stránka farnosti Přátelé Andělíčku Nastavení cookies
Naše webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zjistit, jak jsou stránky využívány. Abychom cookies mohli používat, musíte nám to povolit.
Kliknutím na tlačítko "OK, souhlasím" udělujete souhlas s použitím všech cookies.
Nastavení souborů cookies
Cookies jsou malé soubory, které webové stránky (i ty naše) ukládají ve Vašem webovém prohlížeči. Obsahy těchto souborů jsou vyměňovány mezi Vaším prohlížečem a našimi servery, případně se servery našich partnerů. Některé cookies potřebujeme, abychom webová stránka mohla správně fungovat, některé potřebujeme k marketingové a statistické analytice. Zde si můžete nastavit, které cookies budeme moci používat.